1e maand voorbij - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Peti Sluiter - WaarBenJij.nu 1e maand voorbij - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Peti Sluiter - WaarBenJij.nu

1e maand voorbij

Door: Peti

Blijf op de hoogte en volg Peti

19 September 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hey iedereen!

Hier weer een berichtje uit het verre Afrika. Hoe is het daar in Nederland. Ik zit er nu ruim een maand, dus tijd voor weer een breichtje. Wat vind ik tot nu toe van Zuid Afrika?
- Het studentenhuis: zit in een lekker groot huis met gezellige studenten, woon met leuke mensen en ik wordt al aardig lui door de schoonmaakster die alles voor ons schoon maakt, incl mijn kleren en de afswas!
- Stage: Het event wordt echt groot en en zover ik nu kan beoordelen ook goed. Ik heb leuke collega’s en 2 maffe bazen die alleen nog steeds niet helemaal door hebben dat we gewend zijn hard te werken, maar waar je wel lol kan hebben, ook heel belangrijk. Gelukkig afgelopen week wel heel druk bezig geweest, nu is het weer even wat rustiger.
- Port Elizabeth: De wijk waar ik woon is mooi met grote huizen en mooie tuinen. Als je naar het centrum rijdt is dat wel anders, daar wil je ’s avonds echt niet alleen rond lopen. De haven maakt de stad niet mooier, maar als je niet die kant op kijkt vanaf het strand is het heel mooi om op het strand te zijn. En wat je hier in de stad natuurlijk ook hebt zijn de townships. Daar rij ik toch ook niet langs zonder naar de golfplatendakken te kijken en te denken ‘hoe kunnen mensen daar in leven?’
- Het weer: Het weer wordt steeds beter! De laatste paar dagen is het tussen de 22 en 25 graden en de hele dag zon! Gelvolg: Peti zit lekker in de zon en heeft nog geen zonnebrand gekocht, daardoor heeft een hoofd als een tomaat. Jaja heel fijn.
- De natuur: Ik ben nog steeds niet heel ver buiten Port Elizabeth geweest, maar wat ik gezien heb ik echt wel mooi. Toch wel anders dan dat vlakke Nederland met zijn weilanden. Volgend weekend gaan we met Khaya naar een plaats voorbij East London, daar schijnt het heel mooi te zijn dus ben benieuwd.
- De Zuid Afrikaanse mensen: Zijn over het algemeen heel aardig. Tot nu toe reageren de meeste mensen leuk en zijn ze altijd in voor een leuk praatje. De mannen (vooral de 40+ mannen) zijn vooral erg geïnteresseerd in jonge meiden uit Nederland en willen graag je aandacht en maken dan van die leuke, niet grappige opmerkingen.
- Mijn engels: tja wat zal ik daar van zeggen. Mijn engels luisteren en lezen ontwikkeld (ben Harry Potter in t engels aan het lezen en ik begrijp t gewoon!), maar spreken is nog steeds niet echt best. Dat spreek ik ook niet echt veel doordat ik samen woon met 6 Nederlanders en werk met 5 Nederlanders. Wilde gister tegen de chinees iets zeggen over gepofte aardappels en mijn vertaling was poft eardappels, dus ja dat zegt geloof ik wel genoeg.
Dus over het geheel gezien kan je wel zeggen dat ik me hier prima vermaak. Heb nog wel wat moeite met het verschil tussen arm en rijk/ blank en zwart. Zou hier niet kunnen wonen met de gedachte dat ik kan doen en laten wat ik wil en er 5 km verder op duizenden mensen wonen in huisjes, als je het al zo kan noemen, met golfplaten daken. Maar 5 maanden hou ik het hier zeker wel vol! Vermaak me hier prima!

Ik zal ook nog even vertellen wat ik de afgelopen weken meegemaakt heb. Vorig weekend begon weer met een rugbywedstrijd in het stadion met een leuk feestje daarna. We gingen wel vroeg weg om het Nederlands elftal bij een local thuis te kijken (dat mogen we niet missen natuurlijk) en zijn daarna nog uit gegaan. De volgende dag zijn we met ons hele huis naar Jeffreys bay geweest, een plaatsje op ongeveer 1 uur rijden van hier. Je kan daar leuk shoppen en het strand is heel mooi daar. Dus hebben we daar lekker een dagje gerelaxt. Doordeweeks was het overdag stage lopen en ’s avonds sporten, wat lezen en naar de film.
Vrijdag moest Zuid Afrika spelen voor het WK rugby. Er was een grote loods met 3 grote videoschermen waar ’s avonds de wedstrijd uitgezonden werd. Het Nelson mandela bay sevens tournament was sponsor, dus werd er van ons verwacht dat we daar gingen werken. ’s Ochtends moesten er wat dingen opgezegd worden en ’s middags/ ’s avonds kregen we de opdracht om met 2 rugbyballen rond te lopen en de mensen te vragen welke ze leuke/beter/mooier vonden en wat ze van de prijs vonden. ’s Avonds hebben we in de loods de wedstrijd gekeken, was echt heel leuk. En Zuid Afrika won ook nog, met 36-0 van Engeland.
Dit weekend zijn we de zee op geweest op walvissen te spotten. Nadat we betaald hadden kwam de man die het organiseerde met de mededeling dat er die ochtend nog geen walvissen gezien waren dus dat de kans groot was dat wij er ook geen zouden zien. Maar na 20 minuten varen kreeg hij een bericht dat ze gesignaleerd waren. We zijn erheen gevaren en daar zwommen 2 walvissen. Echt super vet! Die beesten zijn zo groot. We zijn door gevaren richting een rotseneiland vol met pinguïns. Ook erg leuke beestjes. Toen we daar naartoe vaarde kwamen we nog mee walvissen tegen. In totaal hebben we er 6 of 7 gezien. Was echt super! Die avond was er nog een feestje bij een local thuis waar we heen waren gegaan, in een huis echt niet normaal zo mooi. Het feest was niet zo boeiend, dus zijn ben ik daarna met 3 andere meiden uit gegaan wat wel erg geslaagd was.
De zondag zijn we even naar een markt gegaan en heb ik lekker in de tuin gezeten. Aan het eind van de middag, hebben we olie in een pan gegooid en zijn we lekker gaan frituren. Maar ik miste toch m’n kroketje.
Zondagavond kwamen Marloes, Ramon en ik terug van de bioscoop en zagen we de 2 chinezen die bij ons wonen buiten bezig. We gingen kijken wat ze deden en zagen dat ze een klein braaitje aan het maken waren. Aron (1 van de chinezen) was van het weekend wezen jagen en had 2 springbokken gevangen, die was die in de keuken in stukken aan het hakken. Toen die klaar was moest er natuurlijk geproefd worden, dus ging er wat op de braai. Nooit gedacht dat ik ooit springbok zou eten, maar t was echt heel lekker. Je moet er alleen niet bij nadenken dat het de dag ervoor nog vrolijk rond huppelde.
Heel misschien krijgen Marloes en ik een nieuwe auto. We zaten vrijdag in de auto en hadden onze 2 bazen achterin en die vonden het echt niet kunnen dat we in zo’n brakke auto rond reden. Dus nu hebben ze beloofd deze week voor het zelfde geld een betere auto te regelen. Ik hoop dat ze iets voor elkaar krijgen, want met onze auto was er in 3 weken al 3 keer wat mis. Nu sluit de kofferbak niet meer. Was is met wat meiden uit mijn huis wat wezen eten en rij ik daar weg zie ik een drempel niet. De drempels daar zijn echt de hoogste ooit gezien, met gevolg dat ik met volle snelheid over de drempel heen vlieg en de kofferbak open vliegt. Niet echt handig, maar wel grappig.
Voor de komende weken staan er alweer wat leuke dingen gepland o.a. een townshiptour en ik ga leren surfen volgend weekend! Dus ik zal weer wat van me laten horen als ik daar geweest ben!

Kus Peti

  • 19 September 2007 - 16:03

    Mari:

    Nou nou wat een luilekkerland stage zeg!!! 1000x beter dan hier in Nederland waar koning Herfst weer op de loer ligt!
    Ik ben alweer zwaar verkouden door dat onregelmatige weer.
    Nieuws hier: Ik heb mijn 1e B-klasse partij gevochten en gewonnen. Met E150.- gage.
    Verder zie ik weinig mensen uit onze gezellige klas op school; iedereen doet zij eigen ding. Jammer, maar daarom vind ik het leuk om te lezen hoe het jullie vergaat.
    Groetjes aan Marloes en die chinezen(haha)
    Liefs Mariela

  • 19 September 2007 - 16:37

    Frank:

    Leuk om te lezen hoe het je vergaat. Volgens mij een stageplek om jaloers op te zijn. Blijf genieten van die andere wereld. Groetjes.

  • 19 September 2007 - 19:09

    Oom:

    Nou, dat springbokje ziet er uit om om te eten. Mmmmmm, met cranberry's, lekker! En dan een mooi glaasje Zuid-Afrikaanse wijn erbij en cognac met een sigaartje toe.
    Ik kom eraan!!!!!

    Het eten van walvissenvlees zou ik afraden. Tranig, taai en slecht combineerbaar met een mooi glas wijn. Gewoon lekker laten ronddobberen die beesten. Hooguit proberen om ze kunstjes te leren als een soort mega-dolfijn.

    En over drempels gesproken: In Bulgarije hebben verkeersdrempels een bijnaam: Liggende politie-agenten. Dat komt omdat er in het communistische tijdperk overal politie-agenten stonden om ervoor te zorgen dat mensen rustig zouden rijden. Nu zijn die agenten vervangen door betonnen hobbels.


  • 19 September 2007 - 19:10

    Betty En Wim:

    Wat een vervelende stage heb jij zeg we zijn wel een beetje jaloers op je om daar wat rond te mogen kijken de fotos zijn vceelzeggend over de schoonheid van het land geniet er van we zullen je volgen groetjes Betty en Wim

  • 20 September 2007 - 09:32

    Opa En Oma:

    Jij geniet van je verblijf in Z.Afrika en wij genieten van jouw uitvoerige beschrijving ervan. Ook leuke fotos waar je stralend opstaat. Springbok hebben wij eenmaal gegeten en wel bij v.d.Valk in Assen. Of het vlees echt uit Z.Afrika kwam laten we in het midden, maar het was heerlijk en botermals. Helaas bij een volgend bezoek {een jaar later} stond het niet meer op de menukaart en nu er een stel chinezen naar op jacht gaat kunnen wij het wel schudden. Met ons gaat het prima ui8tgezonderd dat opa's rug zo nu en dan laat weten dat hij een jaartje ouder wordt. Over het weer valt niet veel goeds te melden. Gezellig uitstapje inclusief een boottochtje hbben we al een paar maal uitgesteld.Die problemen hebjij kennelijk niet. Maar we blijven optimistisch en hopen op een mooie herfst. Groetjes, opa en oma

  • 22 September 2007 - 06:13

    Ans:

    Hoi Peti,
    Wat een uitgebreide brief heb je ons gestuurd. Interessant om te lezen. Een hele ervaring. Dat maak je maar mooi mee!
    De walvissen(foto's) vind ik prachtig en dat je die pinguins zo tegenkwam!
    Springbok zou mij niet lijken,
    groetjes,
    Ans

  • 22 September 2007 - 15:39

    Parco:

    Ik zie het al. Het is niet uit te houden daar. Elke avond val je natuurlijk al huilend in slaap van de heimwee. Kop op! Nog even volhouden hoor in dat vreselijke oord!

  • 24 September 2007 - 06:49

    Jitske:

    Leuk om de maandag te beginnen met het lezen van jouw avonturen. Klinkt weer goed allemaal. Extra dapper trouwens dat je naar Zuid-Afrika gaat als je Engels niet super is! (familietrekje? ;-) heb dr namelijk ook last van). Vrijdag had Jorg een Engelse collega uitgenodigd om te komen eten... na een fles wijn ging het best :-p

    Veel plezier! Jitske

  • 25 September 2007 - 13:44

    Guido:

    Hoi Peti,
    Zo te lezen heb je het prima voor elkaar. Bovendien spreken de foto's boekdelen... en wordt ik stinkend jaloers op je. Waar kan ik zo'n "stage" boeken?????

    Groetjes Guido (ook aan Marlous!!)

  • 01 Oktober 2007 - 14:25

    Gijs:

    Dat is allemaal niet mis peti! en over die schoonmaker... Deal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Januari 2009

Nieuwe blog

24 Januari 2008

Weer terug in Nederland

20 December 2007

Het NMBS tournament is voorbij!

17 November 2007

Jonge goden klagen niet

22 Oktober 2007

De springbokken zijn wereldkampioen!!
Peti

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 11256

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2007 - 11 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: