Het NMBS tournament is voorbij! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Peti Sluiter - WaarBenJij.nu Het NMBS tournament is voorbij! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Peti Sluiter - WaarBenJij.nu

Het NMBS tournament is voorbij!

Door: Peti

Blijf op de hoogte en volg Peti

20 December 2007 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Afgelopen weekend was The Nelson Mandela Bay Sevens Tournament, het rugbytoernooi waaraan ik 4 maanden geholpen heb met organiseren. Van vrijdag t/m zondag werd er op alle velden van Grey Highschool sevens rugby gespeeld en op 1 veld hockey. Het was de bedoeling dat er ook gevoetbald en genetbald werd, maar de week voor het toernooi werd besloten dat dat niet meer doorging door te veel afzeggingen van teams. Dat was wel een tegenvaller, maar de grootste tegenvaller was dat 4 dagen voor het toernooi het belangrijkste en bekendste team uit Frankrijk afzegde. Maar ondanks dat waren er nog 77 rugbyteams over en hebben we een goed toernooi neer kunnen zetten. Bijna alles verliep zoals het moest en er waren geen grote problemen. Het enige wat tegenviel was het aantal bezoekers. Het doel was om 30.000 bezoekers te hebben, maar dat is bij lange na niet gelukt. Waarschijnlijk zijn er zo’n 17.000 man geweest. Vooral ’s avonds tijdens de concerten was het erg rustig, op vrijdag stond er maar zo’n 300 man, terwijl er toch wel een paar duizend werden verwacht. Maar ondanks dat was het het toernooi verder geslaagd. We hadden twee dagen super weer, de sfeer was gezellig en de teams waren ook tevreden.

De dag voor het toernooi, ben ik met mijn Nederlandse collega’s en het URDD Under 19 team uit Wales naar Kariega Wildpark gegaan. Zij waren voor het toernooi naar Zuid Afrika gekomen dus moesten natuurlijk ook wat van het land zien. En wij mochten mee om te zorgen dat ze een leuke dag hadden en alles goed verliep. Een leuke dag was het zeker, we hebben alle dieren van de big five gezien en nog een boottocht door een rivier gemaakt. Wij zaten met 3 spelers in de auto en dat was gezellig. Op een gegeven moment hebben we zelfs het Wilhelmus voor ze gezongen, we vermaakte ons prima. Na het toernooi op zondag zijn we nog met de jongens van het team uit geweest. Er moest gevierd worden dat ze het U19 toernooi gewonnen hadden en daar moest op gedronken worden. En zuipen kunnen die jongens! We zijn eerst met ze uit geweest en vervolgens zijn we naar het huis gegaan waar andere Nederlandse studenten wonen. Het was weer een super leuke avond, wat waren die Wales gasten debiel!

Eind november zijn mijn ouders in Port Elizabeth langsgekomen. Na ze ruim 3 maanden niet gezien te hebben was het super leuk om ze hier te hebben. Ik heb ze hier in de week dat ze er waren zoveel mogelijk laten zien van Port Elizabeth en de omgeving. We zijn naar Addo Elephant park geweest, Kragga Kamma wildpark, naar een museum in een township, naar Seaview lionpark en nog wat meer. Ze zijn ook nog de zee opgeweest om walvissen te kijken, alleen was ik niet mee, omdat ik even een ochtend moest werken. En het gemene was, ze hebben een hele groep dolfijnen gezien en die heb ik hier nog nooit gezien!! Het was zeker een super leuke week. Na 6 leuke dagen hebben we weer afscheid genomen en zijn ze richting Kaapstad vertokken.

Een paar weken terug ben ik voor het eerst uit gegaan in clubs waar alleen maar colourds en zwarten komen. Normaal gesproken gaan we uit in barren waar het merendeel blank is, maar nu hadden Etienne en Esra ons meegenomen naar 2 clubs waar geen blanke te bekennen waren. Ik kreeg daar, voor de gene die de film kennen, echt een ‘Save the last dance’ gevoel. Het was ook precies zo’n club als in die film, met de zelfde soort muziek. In de eerste club zijn we niet lang gebleven, doordat Jorien niet erg vriendelijk verzocht werd door iemand om weg te gaan. Echt relaxt voelde ons daarna niet meer, dus zijn we maar weg gegaan. Twee weken later ben ik wel weer naar een andere, maar zo’n zelfde soort club geweest. Weer met Esra, Etienne, Jolien en Jojo en dat was wel zeker geslaagd!

Een paar weken terug ben ik ook nog gaan bungee jumpen. Ruim een uur hier vandaan rijden is de hoogste bungee ter wereld, dus daar moest natuurlijk vanaf gesprongen worden. Toen ik op de brug stond en moest wachten vond ik het echt wel eng. Maar toen ik eenmaal op het randje van de brug stond en de ruim 200 meter diepte in keek was het alleen nog maar super vet. Je denkt alleen nog maar ‘ik wil springen!!’ De eerste seconden van je val is echt gek, maar daarna is het echt super genieten. Echt een heerlijk gevoel. Het was 6 seconden vrije val, maar het hadden er wel 100 mogen wezen. Nu weet ik ook zeker dat ik tijdens mijn reis door ZA ga sky diven, zo’n vrije val wil ik zeker nog een keer!

De laatste weken hier heb ik nog van alles meer gedaan. Veel feesten gehad, Sinterklaas gevierd (jaja die komt hier ook, zelfs de schoen werd gezet) een weekend wezen hyken met de Nederlandse studenten van Khaya waarbij we in de buitenlucht hebben geslapen en wakker werden gemaakt door een schreeuwende aap, een VIPparty van mijn werk gehad en nog van alles meer. Nu ben ik hier nog tot zondag en dan beginnen Marloes en ik met onze reis door Zuid Afrika. Het afscheid nemen van mensen hier is al begonnen, wat wel vreemd is. Er zijn al Nederlandse studenten weg, maar die kan je in Nederland weer gewoon zien. Maar de mensen die ik hier ontmoet heb en hier vandaan komen zie je nooit weer en dat is echt gek. Ook in het huis waar ik woon is het nu stil. We wonen er nog maar met zijn vieren, terwijl we er eerst met zijn negenen zaten. Maar gelukkig zie ik iedereen weer in Kaapstad. Daar gaan we met zijn allen Oud en Nieuw vieren!

Tijdens het reizen zal ik als het lukt nog een stuk op mijn blog schrijven en anders wordt het pas weer als ik in Nederland ben. Over ruim 1 maand ben ik alweer terug, de tijd gaat zo snel. Maar daar denk ik nog maar even niet aan, de komende tijd eerst nog maar genieten van mijn reis door Zuid Afrika!!!

Kus Peti

  • 20 December 2007 - 10:51

    Anneke:

    Tof tof en nog eens tof! We bellen voor zondag nog wel even, maar bij deze alvast een goede reis! Dikke kus!

  • 20 December 2007 - 14:38

    Leonie:

    Wat heb jij veel meegemaakt in deze maanden zeg. Leuk dat het toernooi, waarvoor je uiteindelijk kwam, zo goed geslaagd is! En nu nog even genieten van dit mooie land voor je weer naar huis gaat. Het wordt vast heel erg wennen om weer gewoon naar "school" te gaan straks denk ik. Nog heel veel plezier deze laatste weken en maak er een lolletje van joh!

    liefs van leonie

  • 20 December 2007 - 16:43

    Lenie Smit (Pipoos):

    Helemaal toppie daar! En aan alles komt (helaas) een einde..Geniet nog even van de laatste dagen en denk al maar vast een beetje aan het Hollandse weertje,'t zal je tegenvallen!! Have fun enne happy new year!!! Groetjes Lenie

  • 20 December 2007 - 18:01

    Oom:

    Rugby, boottocht, natuur, Wilhelmus, Sinterklaas. Allemaal prachtig natuurlijk, maar niets haalt het bij de heldenmoed die nodig is om van die op de foto al zeer indrukwekkende brug te springen!!!

  • 22 December 2007 - 15:58

    Opa En Oma:

    lieve Peti
    Het was weer een gezellig verslag van alles wat je de afgelopen weken beleefd hebt en wat een mooie foto waarop je sierlijk door de lucht zweeft. Bedankt voor de buitengewoon originele felicitatie voor mijn verjaardag. Jammer dat we je dit jaar missen, maar volgend jaar ben je er vast weer bij. We wensen je heel goede kerstdagen, een gezellige jaarwisseling en een heel fijne reis.Groeten en tot ziens.

  • 23 December 2007 - 21:56

    Jozé:

    We zijn al weer drie weken terug van ZA. Het was een byzondere ervaring. Top om jouw weer te zien en te kijken waar je woont en werkt. Waar je je surfkunsten vertoont en waar je zoal uit eten gaat.
    Je nam ons mee naar mooie parken met geweldige dieren. Gezellig langs het strand gebanjerd en lekker uit eten geweest. Na weer afscheid van jouw(snik)
    hebben we een mooie reis gemaakt. Helaas viel het begin in het water(overstroming)
    en viel er later ook nog wel eens wat uit de lucht. Maar als je dan weer nijlpaarden, walvissen ed ziet is het toch geweldig om daar te zijn. Laatste paar dagen in Kaapsted met 27c was ook niet verkeerd.
    Al met al blij dat we geweest zijn, een ervaring en heeeel veeel foto,s rijker.

  • 24 December 2007 - 07:37

    Ans:

    Hoi Peti,
    bedankt voor je, wederom, uitgebreide verslag. Spannend alemaal. Ik heb van Joze ook het een en ander gehoord. Maar het bungeeee: prachtig!
    groetjes en nog een mooi verblijf,
    Ans

  • 24 December 2007 - 13:08

    Sabine:

    Hé Peti,

    Echt leuk om je verhalen te lezen, en die van Marloes... ik lees alles dubbel en het blijft leuk! Ik zie ook echt groen van jaloerzie!!! Geniet er nog van!
    Ik ga bijna weer naar Kenia, heb ik veel zin in!

    Fijne feestdagen! Goede jaarwisseling en een gelukkig en liefdevol 2008!

    xxx Sabine
    gr aan Marloes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Januari 2009

Nieuwe blog

24 Januari 2008

Weer terug in Nederland

20 December 2007

Het NMBS tournament is voorbij!

17 November 2007

Jonge goden klagen niet

22 Oktober 2007

De springbokken zijn wereldkampioen!!
Peti

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 11237

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2007 - 11 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: